High Altitude balon experimenten Door PE2BZ en PB0AHX


We gaan as zondag 15 juli weer vliegen
we gebruiken ook de camera voor mooie plaatjes boven de regio
de frequenties hier voor zijn 434.3875 in rtty 75bd 7n2 shift is 540
we doen het ook tegelijkertijd in LORA mode 3 high speed op 432.625
we laten hem los ongeveer rond de klok van 12:00 uur van af honselersdijk
we verwachten een landings plaats in de regio haaglanden
wie hem terug bezorgd kan op een beloning rekenen
u kunt de foto's zien op de volgende link De Live Foto's
VG veel plezien Ben en Herman
ps ik luister op de repeater van Delft op 70cm voor comentaar
DE BALLON IS GERECOVERD HIJ IS TERUG GEVONDEN DOOR PC4L
het complete fotoboek staat op De Foto's
de foto's gemaakt door Dennis Blom onze lanceer foto's
het complete fotoboek staat op onze gebruikte camera










zondag 24 juni gaan we weer los van af Honselersdijk


Hier volgt een lang verhaal ;-)
Goedenavond, bijgaand kort verslag van een zeer geslaagde vlucht.
Vanmorgen in alle vroegte besloten om de RS41 te modifislopen :-)
GPS chip antenne gedemonteerd en 1/4 golf (45 mm) draadje op de aansluiting gesoldeerd. Bij de Uputronics GPS ontvangers scheelt dat een berg satellieten en geeft een snellere lock, dus waarom niet. Piepschuim behuizing dichtgedrukt, krak. Krak ? O ja, dat GPS antenne draadje moet ook nog ergens naar buiten.....
Draadje opnieuw aan onderdeel gesoldeerd in plaats van aan het losgekomen printspoortje en getest, 7 satellieten in de vensterbank. Niet slecht. Toch Willem ook ge herprogrammeerd naar dezelfde FLORA1 tracker voor het geval dat het ter plaatse niet zou willen.
Rond kwart over 11 waren we beiden ter plaatse. Wat voorbereidingen getroffen, de fles van 200 bar HE was bij de vorige vlucht leeggeraakt dus we hadden party ballonnengas meegenomen. Voor de Pawan 100 gram ballon, met 85 gram payload hadden we voor 3 m/s stijgen uitgerekend dat er dan 0,243 m3 gas inmoet. Volgens de volume bol diameter omtrek zou dat dan 2,45 meter omtrek worden.
Toch even de 200 bar gles, met 0 op de meter, in de ballon gestopt en daar kwam toch nog 2,30 meter omtrek aan gas uit (volume terugrekenen heb ik geen zin in....) dus het laatste restje tot 2,45 meter uit de andere fles getapt. Herman zei al, toch tilt het niet zo als ik had gedacht.
Maar er leek genoeg marge in te zitten, 70 gram payload, 10 gram chute en 5 gram aan touw is een best end en zoveel hadden we niet gebruikt. 5 meter tussen ballon en (lieve kleine) chute en 3 meter tussen chute en RS41,
Rond 12 uur hadden we het wel klaar, en met ruim 3 uur volgens de planning wilden we toch ook wel dat hij omlaag kwam voor de F1 begon, dus na zeer kort overleg hem maar gewoon om 12 uur losgelaten.

Steeg naar 1 km hoogte met gemiddeld 1,8 m/s dus Herman had het goed aangevoeld.....
Maar geen billenknijp momenten, gewoon omhoog, nergens dreigen te botsen, geen turbulent thermiek vertrek. Gelukkig, mag ook best een keer.
30 schrijvende luisteraars bereikt,
en voor een Pawan 100 gram ballon een "spectaculaire bursthoogte" van 28,6 km gahaald. Bij 3 m/s geeft de calculator 18 km en bij 2 m/s 19 km bursthoogte, dus dat moet Steve van Randomengineering maar eens bijstellen.
Op 7 km hoogte daalden we met 3,7 m/s en op 2600 meter zaten we rond de 2,8 m/s dus chute heeft het prima gedaan en vermoedelijk heel weinig latex eraan blijven zitten.
In Frankrijk weinig luisteraars, bij 2759 meter hoogte hield het op en is hij niet meer ontvangen.
Herman zijn telefoonnummer staat erop, in internationale notatie, alleen Herman spreekt geen woord Frans.... Ik hoop dat ze hem bellen :-)
Hieronder het afgelegde traject:
APRS stond vanwege batterij besparen op 1 op 100, dus elke 100 rtty strings 1 keer APRS en de ontvangst in NL op 432.500 is zeer slecht, 1 station uit 's Hertogenbosch heeft hem een paar keer geschreven.
Al met al leuke middag gehad, en we gaan het weer eens aankijken voor een Pi Zero vlucht met lage burst.
Grtz,
Ben en Herman
ps
De data laat zien dat de batterijspanning en de interne temperatuur zo'n beetje gelijk oplopen
én dat vanaf 3 km hoogte het aantal GPS satellieten afneemt en bij de daling onder de 3 km hoogte weer toeneemt.
Ik zal eens kijken of dat bij vluchten zoals Willem (met gps chip antenne) ook zo was.





Zondag 6 mei 2018 honselersdijk
Zo, ben er even voor gaan zitten, dat langbeloofde verslag ;-)
We waren er zondagochtend helemaal klaar voor.
De Solar payload was met de auto heelhuids op bestemming aangekomen en ook de PB0AHX geprogrammeerde RS41 was klaar voor de reis.
Één van de doelen van de vlucht was om de regio Haaglanden een beetje bewust te krijgen hoe je met dl-fldigi HAB de ontvangen RTTY signalen kon decoderen én als ontvanger op de kaart verschijnen.
Het tweede doel was om te kijken of de Solar hab (kale RS41 print 30 gram totaal met zonnepalen) aan een BoBo plastic ballon een beetje zou willen floaten.
Voor de RS41 met PB0AHX als call hadden we 3 m/s alt stijgsnelheid bij 100 gram payload gewicht (RS41 met 2 batterijen,
geen hardplastic en kleine chute) gekozen, waarbij de calculator 20.500 meter als bursthoogte aangaf bij een vulling met 0,256 m3 gas.
De bijbehorende omtrek weer in een touwtje klaargelegd en dat komt tegenwoordig aardig uit.
Voor de 30 gram RS41 print met 6 zonnepanelen en een kartonnen rietje zou voor 1 m/s stijgen 0,062 m3 ofwel 50 cm doorsnee volstaan.
[attachment=0]20180419_182525 (1).jpg[/attachment]
Bobo ballon gevuld, touwtje van ballon naar payload en naar buiten voor het starten van de RS41.
Dat lukte niet in 1 keer. Het was zo zonnig dat de sonde eigenlijk in de schaduw al half opstartte.
Dan maar even schaduw gemaakt met een mooi donker vest, dat weer weggehaald en jawel, rtty in de lucht.
Laptop afgestemd, rtty schreef.
Herman naar het midden van het dak gestuurd voor GPS lock. Na 1,5 minuut een scheldwoord....
Herman had zo'n mooie zonnebril op zijn hoofd,
en toen hij het soldeerwerk van mijn paneeltjes dichtbij wilde bekijken gleed deze voorover van zijn hoofd af zo boem bovenop drie panelen. Sh*& ....
Doorverbinding gemaakt, maar op 3 panelen ging hij niet aan....
Ok, Bobo ballon in de garage tegen het dak geparkeerd. Dan maar met de RS41 verder.
Deze ingeschakeld, GPS lock. Pawan 100 gram ballon gevuld tot de gewenste omtrek,
ballon dichtgeknoopt, touwtje aan chute.
Touwtje van chute naar RS41 en naar buiten gewandeld. Lekker weer, weinig wind,
ging helemaal goed en met mooie snelheid de lucht in.
Daarna even getwijfeld. Solar paneeltjes solderen gaat meestal niet zonder dat er 1 breekt en om nou eerst naar huis te rijden,
6 panelen te solderen en dan weer terug trok me ook niet zo.
Maar in de laptop tas zaten nog 2 nieuwe Energizer batterijen. Gewicht zou dan 40 gram zijn, eigenlijk een chute nodig,
maar met een verwachte waterlanding bij de maasvlakte....
Dus even naar de werkplaats, 2 batterijen eraan gesoldeerd, in een plastic bubbeltjeszakje,
en dat over de radiochip heen getapet.
Met een doorverbinding op de plek van de schakeling de sonde geactiveerd.
Met de lift weer naar boven, het dak op, en gps lock binnen 30 seconden.
Vooruit maar, dat ziet er goed uit.
Vanwege het hogere gewicht een tweede BoBo ballon gevuld en met de sonde aan de eerste ballon vastgemaakt.
Naar de rand van het dak gelopen, balonnen omhoog, sonde loslaten en kleng.

Kleng ?

Ja, Kleng... Daar gingen 2 bobo ballonnen vrolijk er vandoor, zonder sonde.
Die lag 12 meter lager op het dak van mijn veiling.
Nog steeds zendend, en met GPS lock, dat dan weer wel....
Zou nou bij deze vlucht toch blijken dat mijn knopen onbetrouwbaar zijn ?
Dus aldus, binnendoor naar het lager gelegen dak.
De beveiliging geïnformeerd, vanwege de koper diefstal bewaking en met Herman de sonde op het dak opgezocht.
Verhip.... Waar is de batterij - lip gebleven... Natuurlijk...
De zonnepalen zaten aan het koperdraadje gelijmd en de batterij - aanlsuiting hoefde alleen maar het gewicht van de lege print te dragen.
En niet die 34 gram extra van de twee batterijen.
Er zat nog een restje gas in de fles,
en we hadden nog een 3 euro 50 chinese ballon liggen, dus toch maar gevuld, 1 op het oog, touwtje eraan en hup de lucht in met dat ding.
Uiteindelijk ging die dan toch netjes de lucht in.
Zonder chute, met mooie stijgsnelheid. Laatste fix op 139 m maar met 10 m/s ineens weg,
ik denk de batterijen eerst in het water en daarna de rest.

En nu ? Op zoek naar waterstofgas. We gaan eens kijken of dat veel voordeliger is....
Grtz,
Herman en Ben



aankomende zondag 6 Mei willen wij PE2BZ en PB0AHX een rtty ballon los laten met de naam SOLAR-1
de naam zegt het al solar we willen dus zonne paneeltjes van 5x5cm gebruiken
u kunt mee luisteren op 434.3875 in usb
de instellingen voor de rtty zijn 434.3875MHz USB RTTY 75 baud 540Hz shift ASCII-7 no parity 2 stop bits
u kunt de ballon ook volgen via een website
en die website staat op naast staande website www.tracker.habhub.org
wilt u de data in rtty mee schrijven download dan het programma https://ukhas.org.uk/projects:dl-fldigi
mocht u vragen hebben ik zal proberen om de de repeater van Delft PI1DFT qrv te zijn


PS er gaan er zelfs 2 los gelaten worden
de 2e gaat heten PB0AHX met als 2e call op APRS JOTOMA
daar is de frequentie van 434.3625 ook in usb rtty 75 baud 540Hz shift ASCII-7 no parity 2 stop bits
en op aprs 432.500 goed te volgen
onderstaande is de verwachte vlucht kaart

73 Herman en Ben


Ben en ik laten regelmatig een balon los
met er onder als experiment een klein zendertje met 10 mw aan vermogen
meestal in RTTY 75 bd om te zien hoe hoog en ver we kunnnen komen met simpele middelen
Maar soms ook met een Camera er onder zie fotoboek
Hier onder staan wat foto's de rest komt nog
FOTO Boek

De record vlucht van 27 April 2018 Pe2bz en Pb0ahx


Een nieuw Nederlands record hebben we gebroken we zijn tot een hoogte van 38.986 gekomen
Met een balon van maar 600 gram en een zender van 130 gram en 30 grams paracute
De Foto's van deze vlucht komen nog